Μορφές γονεϊκής εμπλοκής στο σχολείο
Μέσα από μια σειρά ερευνών έχουν καταγραφεί οι διάφορες μορφές γονεϊκής εμπλοκής στην εκπαίδευση. Η συχνότερη αναφορά γίνεται στην τυπολογία που προτείνεται από την Epstein και περιλαμβάνει έξι μορφές γονεϊκής εμπλοκής στο σχολείο:
- Ενημέρωση των γονέων (Parenting). Το σχολείο βοηθάει τις οικογένειες να δημιουργήσουν στο σπίτι ένα περιβάλλον το οποίο υποστηρίζει τα παιδιά ως μαθητές. Αυτό γίνεται με:
- Σεμινάρια, βίντεο, τηλεφωνικά μηνύματα.
- Εκπαίδευση των γονέων πάνω σε διάφορα θέματα που σχετίζονται με την υγεία και την ανατροφή του παιδιού.
- Κατ’ οίκον επισκέψεις των δασκάλων σε μεταβατικές περιόδους στη σχολική ζωή του παιδιού.
- Επικοινωνία (Communicating). Δημιουργία ενός συστήματος επικοινωνίας διπλής κατεύθυνσης μεταξύ γονέων και σχολείου για θέματα που αφορούν το σχολικό πρόγραμμα και την πρόοδο των παιδιών. Συγκεκριμένα:
- Συναντήσεις με κάθε γονέα τουλάχιστον μία φορά το χρόνο.
- Χρήσιμες πληροφορίες για την επιλογή μαθημάτων, προγραμμάτων και δραστηριοτήτων μέσα στο σχολείο.
- Τακτικό πρόγραμμα που να περιλαμβάνει χρήσιμες σημειώσεις, γραπτές ενημερώσεις για γονείς, τηλεφωνήματα και άλλες μορφές επικοινωνίας.
- Εθελοντική εργασία (Volunteering). Το σχολείο αναλαμβάνει πρωτοβουλίες, ώστε να οργανώσει τρόπους με τους οποίους οι γονείς να συμμετέχουν στις δραστηριότητές του. Αυτό μπορεί να γίνει με :
- Δημιουργία εθελοντικών προγραμμάτων μέσα στην τάξη και στο σχολείο, τα οποία βοηθούν δασκάλους, διευθυντές, μαθητές και άλλους γονείς.
- Δημιουργία ειδικών χώρων για τους γονείς, ώστε να συνεδριάζουν και να προσφέρουν εθελοντική εργασία.
- Η μάθηση στο σπίτι (Learning at Home). Οι δάσκαλοι παρέχουν στους γονείς πληροφορίες και ιδέες σχετικά με το πώς θα βοηθήσουν τους μαθητές στην διεκπεραίωση των κατ’ οίκον εργασιών. Ειδικότερα:
- Πληροφορίες στην οικογένεια για τις δεξιότητες που απαιτούνται από τους μαθητές σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα σε κάθε σχολική βαθμίδα.
- Συμμετοχή της οικογένειας στη διαδικασία κατά την οποία οι μαθητές θέτουν στόχους και σκέφτονται για το μέλλον τους και την επαγγελματική τους αποκατάσταση.
- Ημερολόγια με δραστηριότητες των γονιών ή μαθητών στην κοινότητα ή στο σπίτι.
- Λήψη αποφάσεων (Decision Making). Το σχολείο διευκολύνει τη συμμετοχή των γονέων στις διαδικασίες λήψης αποφάσεων σχετικά με το σχολείο και τους μαθητές μέσω:
- Δραστηριοποίησης συλλόγων γονέων και ομοσπονδιών γονέων ή άλλων οργανισμών που θα εκπροσωπούν τους γονείς.
- Συνεργασία με την κοινότητα (Collaborating With the Community). Χρησιμοποίηση πόρων και υπηρεσιών από την κοινότητα για ενδυνάμωση του σχολικού προγράμματος, της σχολικής πρακτικής και της μάθησης και ανάπτυξης των μαθητών. Δηλαδή:
- Παροχή πληροφοριών στους μαθητές και την οικογένεια σχετικά με την υγεία, τον πολιτισμό, την κοινωνική υποστήριξη και άλλα προγράμματα ή υπηρεσίες.
- Πληροφορίες για δραστηριότητες της κοινότητας, οι οποίες συνδέονται με ανάπτυξη δεξιοτήτων και ταλέντων συμπεριλαμβανομένων καλοκαιρινών προγραμμάτων για μαθητές.
ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ
Epstein, J.L., Sanders M.G., Simon, B.S., Salinas, K.C., Jansorn, N.R., & Van Vroorhis, F.L. (2002). School, Family, and Community Partnerships. Your Handbook for Action. Thousand Oaks, CA: Corwin, 14-16.