Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Με τον όρο κανονιστική πεποίθηση περιγράφεται η γνώση ενός ατόμου σχετικά με την αποδοχή ή μη μιας συμπεριφοράς.

Οι κανονιστικές πεποιθήσεις χρησιμεύουν στη ρύθμιση της αντίστοιχης δράσης, καθώς οριοθετούν το φάσμα επιτρεπόμενων και απαγορευμένων συμπεριφορών, ανεξάρτητα από το αν συνοδεύονται από κάποια εσωτερικευμένη ή εξωτερικευμένη επιδοκιμασία ή έγκριση, αν και οι πεποιθήσεις που επιδοκιμάζονται από εσωτερικούς παράγοντες είναι πιο σταθερές και πιο ανθεκτικές στις περιστασιακές επιρροές.

Διαχρονικές και συγχρονικές μελέτες διερεύνησαν τις σχέσεις μεταξύ κανονιστικών πεποιθήσεων σχετικά με τις διάφορες μορφές της επιθετικότητας  και των αντίστοιχων επιθετικών συμπεριφορών. Οι Huesmann και Guerra για παράδειγμα σε μια διαχρονική μελέτη σε μεγάλο αριθμό παιδιών διαπίστωσαν ότι τα παιδιά είχαν την τάση να αποδέχονται περισσότερο την επιθετικότητα καθώς μεγάλωναν και αυτή η αύξηση στο βαθμό αποδοχής της φάνηκε να συσχετίζεται με αντίστοιχη την αύξηση στην εκδήλωση της επιθετικής συμπεριφοράς. Έδειξαν έτσι ότι τα παιδιά που πιστεύουν ότι η επιθετικότητα είναι μια αποδεκτή αντίδραση σε διάφορες κοινωνικές καταστάσεις είναι πιο επιθετικά σε σύγκριση με τα παιδιά τα οποία θεωρούν ότι η επιθετικότητα είναι μια ακατάλληλη και μη αποδεκτή συμπεριφορά. Μάλιστα, οι ατομικές διαφορές στις κανονιστικές πεποιθήσεις φαίνονται ότι μπορούν να προβλέψουν την επιθετική συμπεριφορά. Σε αντίστοιχη προηγούμενη μελέτη του Huesmann και των συνεργατών του, βρέθηκε σημαντική σχέση μεταξύ της αποδοχής της επιθετικότητας και της επιθετικής και παραβατικής συμπεριφοράς.

Τα παραπάνω δεδομένα επιβεβαιώνονται από τα ευρήματα των Werner και Nixon, οι οποίοι βρήκαν ότι οι πεποιθήσεις των παιδιών για την έμμεση και σωματική επιθετικότητα σχετίζονται θετικά σε σημαντικό βαθμό με τις αυτό-αναφορές τους  για την εκδήλωση αυτών των μορφών επιθετικότητας, όπως και από τη μελέτη των Bentley και Li, τα αποτελέσματα της οποίας έδειξαν ότι οι θύτες ήταν πιο πιθανό απ’ ότι τα θύματα και αυτούς που δεν εμπλέκονται στον εκφοβισμό να αποδέχονται ορισμένες πεποιθήσεις που υποστηρίζουν την επιθετικότητα.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Bentley, K. M., & Li, A. K. (1996). Bully and victim problems in elementary schools and students' beliefs about aggression. Canadian Journal of School Psychology, 11(2), 153-165.

Huesmann, L. R., & Guerra, N. G. (1997). Children's normative beliefs about aggression and aggressive behavior. Journal of Personality and Social Psychology72(2), 408.

Huesmann, L. R., Guerra, N. G., Miller, L., & Zelli, A. (1992). The role of social norms in the development of aggression. In H. Zumkley & A. Fraczek (Eds.), Socialization and aggression (pp. 139-151). New York: Springer-Verlag.

Werner, N.E., & Nixon, C.L. (2005). Normative beliefs and relational aggression: An investigation of the cognitive bases of adolescent aggressive behavior. Journal of Youth and Adolescence, 34(3), 229-243.

 

 

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.