Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Προγράμματα πρωτογενούς πρόληψης και παρεμβατικά προγράμματα

Το σχολείο αποτελεί το κατάλληλο πλαίσιο για την εφαρμογή προγραμμάτων πρωτογενούς πρόληψης, τα οποία απευθύνονται σε όλο το μαθητικό πληθυσμό, καθώς και παρεμβατικών προγραμμάτων για τις ομάδες παιδιών που βιώνουν μια κρίση, όπως ο θάνατος ενός μέλους της οικογένειας. Τα προγράμματα αυτά είναι δυνατόν να εφαρμοστούν από σχολικούς ψυχολόγους ή εκπαιδευτικούς με τη συνεργασία και την εποπτεία των σχολικών ψυχολόγων. Στο πλαίσιο των προγραμμάτων αυτών επιχειρείται τόσο η κατάλληλη επιμόρφωση των εκπαιδευτικών όσο και ο σχεδιασμός και η εφαρμογή προγραμμάτων παρέμβασης, με στόχο την ψυχολογική στήριξη  των παιδιών που πενθούν. Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών εστιάζεται στην παροχή ψυχολογικών γνώσεων, την άσκησή τους σε δεξιότητες συμβουλευτικής, καθώς και την ευαισθητοποίηση και την εξοικείωσή τους με το θέμα του θανάτου.

Μέσω των προγραμμάτων πρωτογενούς πρόληψης δίνεται η ευκαιρία στους εκπαιδευτικούς και στα παιδιά να ασχοληθούν με το θέμα του θανάτου μέσα από «ουδέτερα περιστατικά», δηλαδή περιστατικά στα οποία τα παιδιά δεν εμπλέκονται προσωπικά. Σε τέτοιες περιπτώσεις, τα παιδιά προετοιμάζονται τόσο γνωστικά όσο και συναισθηματικά, για μια ενδεχόμενη προσωπική απώλεια. Η συγκεκριμένη αγωγή στοχεύει να άρει το ταμπού που περιβάλλει την έννοια του θανάτου, να διδάξει στα παιδιά ό,τι αφορά τον θάνατο, έτσι ώστε να περιοριστούν στο ελάχιστο ο φόβος και το άγχος, να ενισχύσει την ανάπτυξη υγιών συμπεριφορών απέναντι στο θάνατο και την απώλεια γενικά και να συντελέσει στην ανάπτυξη αποτελεσματικών μοντέλων που θα επιτρέψουν στα παιδιά να αναγνωρίσουν και να εκφράσουν τα συναισθήματά τους.

Τα προγράμματα συμβουλευτικής παρέμβασης για παιδιά που αντιμετωπίζουν το θάνατο ενός μέλους της οικογένειάς τους είναι δυνατόν να εφαρμοστούν από σχολικούς ψυχολόγους, είτε σε επίπεδο ατόμου είτε σε επίπεδο ομάδας, ανάλογα με τους ειδικούς στόχους του προγράμματος. Τα εν λόγω προγράμματα αποσκοπούν στη διευκόλυνση της προσαρμογής των παιδιών στη νέα κατάσταση, την προσφορά βοήθειας ώστε να κατανοήσουν και να αποδεχθούν το τραυματικό γεγονός, την παροχή ενός ασφαλούς χώρου, μέσα στον οποίο θα βιώσουν και θα επανεξετάσουν τα συναισθήματα και τις αντιδράσεις τους και την ενίσχυσή τους ώστε να μπορέσουν να εκφράσουν τις ανησυχίες και τους φόβους τους. Επιπλέον, ο σχολικός ψυχολόγος δημιουργεί το πλαίσιο μέσα στο οποίο τα παιδιά που πενθούν μπορούν να μοιραστούν τη θλίψη τους με τα άλλα παιδιά και κατ’ αυτόν τον τρόπο να μάθουν ότι είναι φυσικό να εκδηλώσουν τα συναισθήματά τους.

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Λεονταρή, Α. (2008). Συμβουλευτικές παρεμβάσεις σε παιδιά που πενθούν. Στο Νικολόπουλος Δ. (Επιμ.) Σχολική Ψυχολογία: Εφαρμογές στο σχολικό περιβάλλον, Αθήνα: Τόπος.

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.