Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Σύμφωνα με τις έρευνες, όχι μόνο το γονεϊκό στρες, αλλά και ο τρόπος με τον οποίο η οικογένεια διαχειρίζεται τη διαταραχή του παιδιού και τις δύσκολες συμπεριφορές, μπορεί να επηρεάσει την πορεία και τη σοβαρότητα της διαταραχής.

Οι δυσπροσαρμοστικές στρατηγικές αντιμετώπισης, σχετίζονται με λιγότερο εποικοδομητικές πρακτικές πειθαρχίας, όπως είναι το ανεκτικό και το αυταρχικό στυλ ανατροφής του παιδιού, τα οποία μπορεί να συμβάλουν σε πιο διασπαστική και λιγότερο συμβατή συμπεριφορά σε παιδιά με ΔΕΠ-Υ.

Άλλη έρευνα προτείνει ότι ο τύπος ανατροφής επηρεάζει την ανάπτυξη αυτορρύθμισης από το παιδί. Δεδομένων των ελλειμμάτων στην αυτορρύθμιση που έχουν τα περισσότερα παιδιά με ΔΕΠ-Υ, η δυσλειτουργικότητα της οικογένειας και οι δυσπροσαρμοστικές στρατηγικές αντιμετώπισης μπορεί να εξυπηρετούν τη δημιουργία, τη διατήρηση, ή την επιδείνωση της φτωχής συμπεριφοράς αυτορρύθμισης του παιδιού. Έτσι, δεν μπορούν μόνο τα χαρακτηριστικά της ΔΕΠ-Υ του παιδιού να επηρεάσουν τη συνολική λειτουργικότητα της οικογένειας, αλλά, αντιθέτως, οι γονείς και η συμπεριφορά της οικογένειας μπορεί να επηρεάσει την πορεία, αν όχι την ανάπτυξη, των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ του παιδιού.

Συνοψίζοντας, παρατηρούμε ότι το στρες και η ένταση των γονέων μπορεί να συμβάλουν στην επιδείνωση των συμπτωμάτων της ΔΕΠ-Υ του παιδιού και στην εμφάνιση δευτερογενών δυσκολιών και συννοσηρότητας. Επιπλέον, οι στρατηγικές αντιμετώπισης που αναπτύσσουν οι γονείς μπορούν να επηρεάσουν την πορεία και τη σοβαρότητα της διαταραχής, καθώς επίσης και την ανάπτυξη αυτορρύθμισης από το παιδί. Από τα παραπάνω, γίνεται φανερός ότι ο  κεντρικός χαρακτήρας του ρόλου που οι οικογένειες παίζουν στην αναπτυξιακή πορεία των παιδιών με ΔΕΠ-Υ.

Με βάση τα παραπάνω δεδομένα, οι παρεμβάσεις στη ΔΕΠ-Υ που αποβλέπουν μόνο στην συμπεριφορά του παιδιού είναι απίθανο να επιφέρουν μακροπρόθεσμα αποτελέσματα. Χρειάζεται επιπλέον μελέτη της σημασίας της υποστήριξης των μελών της οικογένειας και των παραγόντων στους οποίους θα πρέπει να στοχεύουν οι παρεμβάσεις που επιδιώκουν να αυξήσουν τη συνολική λειτουργικότητα της οικογένειας.

  

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

DuPaul, G. J., McGoey, K. E., Eckert, T. L., & Vanbrakle, J. (2001). Preschool children with attention-deficit/hyperactivity disorder: Impairments in behavioral, social, and school functioning. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 40, 508–515.

Greenberg, M.T., Speltz, M.L. & DeKlyen, M. (1993). The role of attachment in the early development of disruptive behavior problems. Development and Psychopathology, 5, 191-213.

Johnston, C., & Mash, E. J. (2001). Families of children with attention deficit/hyperactivity disorder: Review and recommendations for future research. Clinical Child and Family Psychology Review, 4(3), 183-207.

McKee, T.E., Harvey, E., Danforth, J.S., Ulaszek, W.R., & Friedman, J.L. (2004). The relation between parental coping styles and parent-child interactions before and after treatment for children with ADHD and oppositional behavior. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 33(1), 158-168.

 

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.