Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Το διαδίκτυο αποτελεί ένα ιδανικό περιβάλλον για τους σεξουαλικούς δράστες καθώς προσφέρει πληροφορίες που αφορούν τα υποψήφια θύματά τους.

Ακόμα, η συνεχώς αυξανόμενη χρήση των υπηρεσιών κοινωνικής δικτύωσης από τα παιδιά και τους εφήβους καθιστούν την επικοινωνία άμεση, εύκολη και γρήγορη τόσο για τα παιδιά και τους εφήβους όσο και για τους δράστες. Η ανωνυμία που προσφέρει το διαδίκτυο επιτρέπει τη δημιουργία ψευδών προφίλ από την πλευρά των δραστών και την «μεταμφίεση» τους σε παιδιά, προκειμένου να κερδίσουν ην εμπιστοσύνη των θυμάτων και βαθμιαία να τα εισάγουν σε σεξουαλικές διαδικτυακές συζητήσεις, να τα αποπλανήσουν και ίσως να τα καταστήσουν θύματα εμπορικής εκμετάλλευσης.

Υπάρχουν τέσσερις τρόποι με τους οποίους οι δράστες, με θύματα τα παιδιά, μπορούν να χρησιμοποιήσουν το διαδίκτυο. Αυτοί είναι, το εμπόριο παιδικής πορνογραφίας (σεξουαλική εκμετάλλευση), ο εντοπισμός των παιδιών με σκοπό την σεξουαλική κακοποίηση, η συνομιλία με άλλους δράστες (παιδόφιλους), και η αποπλάνηση των ανηλίκων μέσω σεξουαλικών συνομιλιών (grooming). Οι παραβάτες διακινούν παιδική πορνογραφία, εντοπίζουν παιδιά και τα παρενοχλούν σεξουαλικά κάνοντάς τους ανάρμοστες σεξουαλικές προτάσεις και επικοινωνούν με άλλους παιδόφιλους, ενώ παρουσιάζονται στο Διαδίκτυο σε ομάδες συζητήσεων (chat rooms) ως παιδιά και ως ενήλικες συγχρόνως.

Ο όρος «grooming» (ή cybergrooming) περιγράφει τη συμπεριφορά εκείνη του διαδικτυακού χρήστη που έχει σκοπό να εμπνεύσει εμπιστοσύνη στο παιδί ώστε να πραγματοποιήσει μαζί του μια μυστική συνάντηση. Οι Craven, Brown και Gilchrist, ορίζουν το φαινόμενο «grooming» ως μια διαδικασία προετοιμασίας του παιδιού από έναν σεξουαλικό δράστη, αλλά και του περιβάλλοντος του, συμπεριλαμβανομένων και των σημαντικών άλλων. Οι στόχοι του σεξουαλικού δράστη είναι να πλησιάσει το παιδί και να κερδίσει την συναίνεση και την εμπιστοσύνη του, έτσι ώστε να μην αποκαλυφθεί το κοινό «μυστικό» τους. Με αυτόν τον τρόπο οι σεξουαλικοί δράστες μπορούν να δικαιολογήσουν ή να αρνηθούν τις πράξεις τους όταν θα βρεθούν αντιμέτωπο με τον νόμο. Η σεξουαλική κακοποίηση του θύματος, η σωματική βία ή η παιδική πορνεία και η κακοποίηση μέσω πορνογραφικού υλικού, μπορεί να είναι το αποτέλεσμα αυτής της συνάντησης κάτι που καθιστά το grooming ένα είδος ψυχολογικού χειρισμού που διεξάγεται μέσω του διαδικτύου, κινητών τηλεφώνων ή άλλων τεχνολογιών.

Οι θύτες χρησιμοποιούν υπηρεσίες κοινωνικής δικτύωσης (56%) ενώ μπορεί να χρησιμοποιούν και άλλες διόδους όπως διαδικτυακούς τόπους ανεύρεσης εργασίας ή καριέρας που απευθύνονται σε παιδιά (π.χ. μόντελινγκ). Ο ψυχολογικός και πνευματικός χειρισμός που υπάρχει στο φαινόμενο «grooming» είναι μια διαδικασία που διαρκεί αρκετό χρονικό διάστημα και εξαρτάται από τον τρόπο χειρισμού και την ευπιστία του θύματος. Δεν απαιτείται μάλιστα η σωματική επαφή του ανήλικου με τον δράστη για την θυματοποίηση του πρώτου αφού είναι μια διαδικασία που μπορεί να κρατήσει χρόνια (μέσω π.χ. της διανομής των φωτογραφιών του παιδιού) και διευκολύνεται μέσω της χρήσης του Διαδικτύου. Επίσης, μπορεί να ξεπερνά ως διαδικασία τα γεωγραφικά όρια μιας χώρας γιατί οι δράστες δεν εμποδίζονται να ταξιδέψουν σε άλλη χώρα για να συναντήσουν ένα παιδί που γνώρισαν διαδικτυακά.

Η διαδικασία της αποπλάνησης του παιδιού περνά συνήθως από τέσσερα στάδια κατά τη διάρκεια των οποίων ο θύτης χρησιμοποιεί μια σειρά από τεχνικές. Το πρώτο στάδιο είναι η προετοιμασία της επαφής, το δεύτερο στάδιο είναι η επαφή με το θύμα και η δημιουργία σχέσης εμπιστοσύνης, το τρίτο στάδιο είναι η προετοιμασία για την προσωπική συνάντηση. Στο τέταρτο στάδιο, πλέον, πραγματοποιείται η προσωπική συνάντηση με σκοπό την σεξουαλική κακοποίηση του παιδιού.

Όπως φαίνεται από τα παραπάνω το φαινόμενο «grooming» αποτελεί τη σύγχρονη εκδοχή της αποπλάνησης των ανηλίκων και κυρίως των εφήβων οι οποίοι χρησιμοποιούν πολύ συχνά το Διαδίκτυο. Οι σεξουαλικοί δράστες εκμεταλλευόμενοι την ανωνυμία και κυρίως τη συναισθηματική κατάσταση του παιδιού καταφέρνουν με συγκεκριμένες στρατηγικές να αποπλανήσουν τα ανήλικα θύματα και να προβούν σε σεξουαλική κακοποίηση. Οι ανήλικοι από την άλλη παραγνωρίζοντας τον κίνδυνο που διατρέχουν, περίεργοι για το σεξ ή απομονωμένοι, κολακεύονται από τον υποτιθέμενο φίλο και υποκύπτουν στα λόγια του.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Berson, I., R. (2002). Grooming Cybervictims: The Psychosocial Effects of Online Γιαννακοπούλου, Μ., & Σταθοπούλου, Τ. (2006). Στο Ο. Γιωτάκος & Β. Πρεκατέ (Επιμ.), Σεξουαλική κακοποίηση. Μυστικό; Όχι πια! (σελ. 315-323). Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.

Craven, S., Brown, S., & Gilchrist, E. (2006). Sexual grooming of children: Review of literature and theoretical considerations. JournalofSexualAggression, 12 (3), 287-299.

Exploitation for Youth. Ανακτήθηκε στις 15 Δεκεμβρίου 2013, από http://www.cs.auckland.ac.nz/~john/NetSafe/I.Berson.pdf.

Kopecký,  K. (2010). Cyber Grooming. Danger of Cyberspace. Μη δημοσιευμένη έρευνα.

Taylor, M., Holland, G., & Quayle, E. (2001). A typology of child pornography. Thepolicejournal, 74, 97-107.

 

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.