Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Ποια είναι τα χαρακτηριστικά των ατόμων που κακοποιούν παιδιά σεξουαλικά;

Υπαίτιοι σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών μπορούν να υπάρχουν σε όλους τους τομείς της κοινωνίας και μπορεί να προέρχονται από επάγγελμα, κοινωνικοοικονομική τάξη, εθνική καταγωγή ή θρησκευτική ομάδα. Μερικές φορές κατέχουν ηγετικές θέσεις και μπορεί, κατά συνέπεια, να είναι αξιοσέβαστα μέλη της κοινωνίας.

Ανάμεσα σε αυτούς που κακοποιούν παιδιά μπορεί να περιλαμβάνονται ο πατέρας, ο θετός  πατέρας, άτομο που συζεί με τη μητέρα, εραστής, αδελφός, θείος, ξάδελφος, παππούς και άτομο που ασκεί γονεϊκό ρόλο. Σε μικρό αριθμό περιπτώσεων ο υπαίτιος της κακοποίησης μπορεί να είναι η μητέρα ή κάποια συγγενής θηλυκού γένους.

Τα παιδιά μπορεί, επίσης, να πέσουν θύματα κακοποίησης από ενήλικες που αυτοπαρουσιάζονται ως οικογενειακοί φίλοι. Ενήλικες που κακοποιούν παιδιά στη δική τους οικογένεια πιθανόν να το επιδιώκουν και με παιδιά οικογενειών που γνωρίζουν.

Αντίθετα με τη γενικευμένη εικόνα που έχει το κοινό, οι υπαίτιοι σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών είναι ευγενικοί και δείχνουν να νοιάζονται και να φροντίζουν τα παιδιά. Φροντίζουν να βρίσκονται σε χώρους και επαγγέλματα που έχουν άμεση σχέση με το παιδί. Αυτό είναι μέρος της τακτικής τους για ανάπτυξη στενών σχέσεων με τα παιδιά, έτσι ώστε να τους επιτραπεί να επιδοθούν στην κακοποίηση χωρίς να τύχουν υποψίας και χωρίς να αποκαλυφθούν.

Τέλος, οι υπαίτιοι της κακοποίησης μπορεί να πείσουν τους εαυτούς τους ότι δεν βλάπτουν καθόλου το παιδί.

 

Πώς συμπεριφέρονται οι υπαίτιοι της σεξουαλικής κακοποίησης;

Τα άτομα που κακοποιούν παιδιά σεξουαλικά ξοδεύουν μεγάλη ενέργεια για να προσεγγίζουν τα παιδιά και να κερδίσουν την εμπιστοσύνη τους. Ενδοοικογενειακά, αυτού του είδους η συμπεριφορά δεν φαίνεται ασυνήθιστη. Επίσης, εφαρμόζουν τεράστιες πιέσεις πάνω στο παιδί για να κρατήσει μυστική την κακοποίηση.

 

Στόχος τα παιδιά

Οι υπαίτιοι σεξουαλικής κακοποίησης παιδιών μπορεί να βάλουν στο στόχαστρο κορίτσια ή αγόρια, ή παιδιά και των δύο φύλων. Πιθανόν, επίσης, να προτιμούν παιδιά συγκεκριμένης ηλικίας.

Σε ενδοοικογενειακό περιβάλλον μερικές φορές μπορεί να ενθαρρύνουν αδελφούς ή αδελφές σε συναγωνισμό για να κερδίσουν την προσοχή τους. Ή μπορεί να ξεχωρίσουν ένα συγκεκριμένο παιδί στο οποίο να δίνουν ιδιαίτερη προσοχή ή δώρα, για να δημιουργήσουν ευκαιρίες για κακοποίηση. Εναλλακτικά, το παιδί που κακοποιείται μπορεί να τυγχάνει ιδιαίτερα σκληρής μεταχείρισης από το άτομο που το κακοποιεί που να αντιμετωπίζεται ως ο αποδιοπομπαίος τράγος της οικογένειας.

Μπορεί επίσης να στοχεύουν σε παραμελημένα παιδιά τα οποία είναι στερημένα αγάπης και φροντίδας και οι υπαίτιοι «αναλαμβάνουν» να καλύψουν αυτές τις ανάγκες.

 

Πλησίασμα των παιδιών

Το άτομο που κακοποιεί συχνά πλησιάζει φιλικά ένα παιδί για αρκετό χρόνο πριν την έναρξη της σεξουαλικής σχέσης. Στο παιδί δίνεται ιδιαίτερη προσοχή και αυτά που στην αρχή φαίνονται συνηθισμένες χειρονομίες αγάπης, όπως το αγκάλιασμα, θα εξελιχθούν σταδιακά σε σεξουαλικά αγγίγματα που μπορεί να οδηγήσουν στην ολοκληρωμένη σεξουαλική επαφή.

 

Πώς γίνονται μέλος της οικογένειας

Μερικές φορές αυτός που κακοποιεί κάποιο παιδί χτίζει στενή σχέση με την οικογένεια μέσα από τη φιλία ή το γάμο με μέλος της οικογένειας. Ή γίνεται φίλος με γονείς που είναι πολύ πιεσμένοι και συναντούν δυσκολίες στην αντιμετώπιση των παιδιών τους. Μονογονεϊκές οικογένειες είναι ιδιαίτερα ευάλωτες σ’ αυτού του τύπου την προσέγγιση. Ο υπαίτιος της κακοποίησης πιθανόν να προσφέρει στήριξη την κατάλληλη στιγμή, ίσως ξεκινώντας μία σχέση με το γονέα ή το φροντιστή, για να γίνει έτσι μέρος της οικογένειας και να μετακομίσει στην οικογενειακή εστία. Αργότερα, θα επιχειρήσει να αναπτύξει μια στενή σχέση με το παιδί ή τα παιδιά που θέλει να κακοποιήσει.

 

Κρατώντας το Μυστικό

Η παραβίαση διαπράττεται σχεδόν πάντοτε με απόλυτη μυστικότητα. Είναι πολύ πιθανόν να μην υποψιαστούν άλλοι ενήλικες στην οικογένεια ότι γίνεται κάτι κακό, περιλαμβανομένου του άλλου γονέα, στις περιπτώσεις εκείνες που ο συμβίος είναι ο υπαίτιος κακοποίησης. Το παιδί επίσης μπορεί να αισθάνεται μεγάλη σύγχυση και να μη γνωρίζει σε ποιον να το πει ή τι να πει.

Ο υπεύθυνος της κακοποίησης θα εκμεταλλευτεί το φόβο του παιδιού, τη σύγχυση και τα αισθήματα ενοχής γι’ αυτό που έχει συμβεί, όπως και απειλές για τιμωρίες. Μερικά τεχνάσματα που χρησιμοποιεί για να κρατηθεί η κακοποίηση κρυφή για είναι:

 

  • Προειδοποιώντας το παιδί με λόγια του τύπου «…Αν το πεις, θα πάρουν μακριά τον μπαμπά και θα διαλυθεί η οικογένεια», «…μη μπαίνεις στον κόπο να το πεις έτσι και αλλιώς κανένας δε θα σε πιστέψει» ή «αν βγάλεις λέξη από το στόμα σου θα πεθάνεις».
  • Κάνοντας το παιδί να πιστέψει ότι ήθελε το ίδιο να γίνει η κακοποίηση.
  • Πείθοντας το παιδί ότι αυτό που του συμβαίνει είναι φυσιολογικό μέσα στις οικογένειες: «Με αυτόν τον τρόπο τα κοριτσάκια/αγοράκια αγαπούν τους μπαμπάδες τους».
  • Χρησιμοποιώντας βία ή απειλώντας με βία το παιδί αν φανερώσει το μυστικό. Ο υπεύθυνος της κακοποίησης μπορεί να απειλήσει ότι θα κάνει κακό σε κάποιον οικείο στο παιδί, για παράδειγμα σε έναν γονέα, αδελφό ή ακόμα και στο κατοικίδιο ζώο της οικογένειας.

 

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Έκδοση της Συμβουλευτικής Επιτροπής για την Πρόληψη και Καταπολέμηση της Βίας στην Οικογένεια (2009). Προστασία παιδιών από σεξουαλική παραβίαση στην οικογένεια: Οδηγός για γονείς-φροντιστές. Λευκωσία. 

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.