Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Πολλές έρευνες έχουν χρησιμοποιήσει τη ζωγραφική ως τεχνική προσέγγισης των κακοποιημένων παιδιών.

Σε μία από αυτές έγινε σύγκριση σωματικά και σεξουαλικά κακοποιημένων και μη κακοποιημένων παιδιών. Συγκεκριμένα, σε αυτήν συμμετείχαν 12 σωματικά, 12 σεξουαλικά και 12 μη κακοποιημένα παιδιά τα οποία προερχόταν από το ίδιο κοινωνικο-οικονομικό επίπεδο. Το εργαλείο που χρησιμοποιήθηκε ήταν το “Family Drawing Inventory”.

Τα ευρήματα έδειξαν διαφορές μεταξύ κακοποιημένων και μη κακοποιημένων παιδιών. Συγκεκριμένα, οι ζωγραφιές των κακοποιημένων παιδιών περιείχαν κατεστραμμένα σώματα, ανθρώπινα κορμιά χωρίς λεπτομέρειες και γενικά παρουσίαζαν σημάδια ψυχικού τραύματος και συναισθηματικού άγχους.

Η ζωγραφική ως τεχνική βοηθάει στην κατανόηση του συναισθηματικού άγχους των κακοποιημένων παιδιών, συμβάλλει στην ανάπτυξη οικειότητας μεταξύ επαγγελματία και παιδιού και διευκολύνει τα μικρότερα παιδιά, που δεν έχουν αναπτύξει ακόμη λόγο, στο να εκφραστούν.

Σύμφωνα με τα ευρήματα της έρευνας στα σεξουαλικώς και σωματικώς κακοποιημένα παιδιά παρατηρείται ανωριμότητα στο σχέδιο, απουσία αντικειμένων και προβλήματα στη ταύτιση που υποδεικνύουν ύπαρξη συναισθηματικού άγχους.

Τα σωματικά κακοποιημένα παιδιά παρουσιάζουν παραμορφωμένα σώματα στα σχέδιά τους, φτωχές λεπτομέρειες στις ανθρώπινες μορφές και απουσία ή δυσμορφία προσώπων. Ακόμη, απουσιάζουν συνήθως οι γονείς από το σχέδιο, ζωγραφίζουν τον εαυτό τους απομονωμένο και ταυτίζονται με οποιοδήποτε άλλο πρόσωπο εκτός από την οικογένειά τους.

Τα σεξουαλικώς κακοποιημένα παιδιά ζωγραφίζουν τα ανθρώπινα σώματα παραμορφωμένα και τα πρόσωπα απονεκρωμένα, χωρίς έκφραση. Συνήθως αφαιρούν τον εαυτό τους ή τους γονείς τους από το σχέδιο. Όσο αφορά την ταύτιση αποκλείουν τους γονείς τους είτε αυτοί είναι δράστες της κακοποίησης είτε όχι. Από την άλλη πλευρά, στα μη κακοποιημένα παιδιά δεν παρατηρήθηκε παράλειψη κανενός γονέα από το σχέδιο. Σχεδίασαν τον εαυτό τους μεταξύ των γονιών και ταυτίστηκαν με έναν από τους γονείς ή τα αδέρφια τους.

Συμπερασματικά, θα λέγαμε ότι τα ευρήματα από αυτή την έρευνα επιβεβαιώνουν ότι το FDs δεν είναι κατάλληλο για ταυτοποίηση κακοποιημένων παιδιών, είναι, όμως, κατάλληλη μέθοδος για να αναγνωριστεί το συναισθηματικό άγχος των παιδιών.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Piperno, F., Di Biasi, S., & Levi, G. (2007). Evaluation of family drawings of physically and sexually abused children. Eurοpean Child & Adolescent Psychiatry, 16, 389–397.

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.