Your Psychology

     Ιστότοπος πληροφόρησης για τα νέα ερευνητικά δεδομένα του κλάδου της Ψυχολογίας και της Συμβουλευτικής   -   Χωματίδου Γιούλη 

Συχνά οι άνθρωποι έρχονται αντιμέτωποι με μεγάλες φυσικές καταστροφές, όπως ο πρόσφατος σεισμός στην Κεφαλονιά.

Πέρα από τις υλικές ζημιές και τους τραυματισμούς που προκαλούν, οι φυσικές καταστροφές ασκούν μεγάλη επιρροή στους επιζώντες. Πολύ συχνά χάος, αναταραχή και αισθήματα πανικού ακολουθούν την καταστροφή. Σταδιακά, οι επιζώντες προσπαθούν να προσαρμοστούν στη νέα πραγματικότητα, να αντιμετωπίσουν τις υλικές συνέπειες της καταστροφής και να ξεπεράσουν τις αρνητικές ψυχολογικές επιπτώσεις της, όπως το άγχος, το αίσθημα κατάθλιψης και απελπισίας και η αγωνία για το μέλλον.

Τα παιδιά είναι ιδιαίτερα ευάλωτα στις επιπτώσεις των φυσικών καταστροφών και εκδηλώνουν πολλές σύνθετες ψυχολογικές και συμπεριφορικές εκδηλώσεις, οι οποίες συχνά αγνοούνται ή παραβλέπονται από τους ενήλικες. Μάλιστα, τα παιδιά, ανάλογα με την ηλικία τους και το επίπεδο της γνωστικής και συναισθηματικής τους ωριμότητας, εκδηλώνουν τις ψυχολογικές αντιδράσεις τους με διαφορετικό τρόπο σε σύγκριση με τους ενήλικες.

Πιο συγκεκριμένα, μετά από φυσικές καταστροφές τα παιδιά εκδηλώνουν έντονα συναισθήματα άγχους, διαταραχές στην προσαρμογή στη νέα πραγματικότητα, κατάθλιψη, διαταραχή πανικού και φοβίες. Συχνά το άγχος στα μικρότερα παιδιά εκδηλώνεται με έντονη ανησυχία όταν απομακρύνονται από τους γονείς τους, άγχος όταν βρίσκονται ανάμεσα σε ξένους, φόβο για την ύπαρξη «τεράτων» και αποφυγή συγκεκριμένων καταστάσεων. Επιπλέον, τα παιδιά μπορεί να παίζουν συνεχώς το ίδιο παιχνίδι που να συμβολίζει τη φυσική καταστροφή (π.χ. να ρίχνουν τα τουβλάκια συμβολίζοντας το σπίτι που πέφτει από το σεισμό) σε μια προσπάθεια να ανακουφίσουν το άγχος τους. Άλλα παιδιά αποσύρονται κοινωνικά αποφεύγοντας τις παρέες τους ή άλλα βρίσκονται σε κατάσταση διαρκούς εγρήγορσης και κίνησης. Τα προβλήματα στον ύπνο (π.χ. εφιάλτες) είναι επίσης πολύ συχνά σε παιδιά που αισθάνονται έντονο άγχος.

Για την αντιμετώπιση των δυσμενών ψυχολογικών επιπτώσεων των καταστροφών στα παιδιά είναι σημαντικό οι γονείς να φροντίζουν να συζητούν μαζί τους για τη φυσική καταστροφή που συνέβη και να βοηθήσουν τα παιδιά να εκφράσουν την αγωνία τους ελεύθερα προφορικά ή μέσα από το παιχνίδι. Σε περίπτωση που τα συμπτώματα αγωνίας και άγχους των παιδιών διατηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα και έχουν αρνητικές επιπτώσεις στις καθημερινές δραστηριότητες των παιδιών (π.χ. άρνηση του παιδιού να επιστρέψει στο σχολείο), είναι καλό οι γονείς να απευθύνονται σε κάποιον εξειδικευμένο ψυχολόγο ή σύμβουλο ψυχικής υγείας.

 

ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

Kar, N. (2009). Psychological impact of disasters on children: Review of assessment and interventions. World Journal of Pediatrics, 5(1), 5-11.

Λέκκας, Ευθ. (2000). Φυσικές και Τεχνολογικές Καταστροφές (Β’ Έκδ.). Αθήνα: του ιδίου.

Share

ΤΕΛΕΥΤΑΙΕΣ ΔΗΜΟΣΙΕΥΣΕΙΣ

Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στην αντιμετώπιση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:18
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Ο ρόλος του εκπαιδευτικού στη διαφοροδιάγνωση της δυσλεξίας
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:17
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Το κλινικό προφίλ παιδιών με δυσλεξία
Δημοσιεύτηκε: Δευτέρα, 08 Δεκεμβρίου 2014 17:15
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Παιδική κακοποίηση: Πρόσφατα επιδημιολογικά στοιχεία και αιτιολογικοί παράγοντες
Δημοσιεύτηκε: Τρίτη, 11 Νοεμβρίου 2014 20:22
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Παράγοντες που επηρεάζουν τη σχολική επίδοση των μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 15:08
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Η σχολική επίδοση των μεταναστών μαθητών
Δημοσιεύτηκε: Παρασκευή, 05 Σεπτεμβρίου 2014 14:57
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Ηθικά συναισθήματα και εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:53
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Θεωρία του νου και σχολικός εκφοβισμός
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:45
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Κανονιστικές πεποιθήσεις για την επιθετικότητα και εκδήλωση εκφοβισμού
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 28 Αυγούστου 2014 18:42

ΣΥΜΒΟΥΛΕΥΤΙΚΗ

Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Διαπολιτισμική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 01:29

Η διαπολιτισμική ψυχολογία είναι ένας τομέας της ψυχολογίας που ασχολείται με τη συστηματική μελέτη της συμπεριφοράς και των εμπειριών του ατόμου, όπως εμφανίζονται σε διάφορες κοινωνίες, καθώς και με τους τρόπους με τους οποίους επηρεάζει και επηρεάζεται, αντίστοιχα, από τον πολιτισμό της κοινωνίας στην οποία ζει.

Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Οικογενειακή-συζυγική Συμβουλευτική
Δημοσιεύτηκε: Πέμπτη, 10 Ιουλίου 2014 00:52

Η συμβουλευτική της οικογένειας είναι ο κλάδος εκείνος της συμβουλευτικής που ασχολείται κυρίως με την επίλυση των προβλημάτων που ανακύπτουν από τη συζυγική ή οικογενειακή σχέση.

Συμβουλευτική αποκατάστασης
Συμβουλευτική αποκατάστασης
Δημοσιεύτηκε: Τετάρτη, 09 Ιουλίου 2014 18:28

Με τον όρο αποκατάσταση εννοούμε τη διαδικασία παροχής βοήθειας σ’ έναν άνθρωπο με φυσική μειονεξία ή ψυχική διαταραχή ώστε να συμμετάσχει στην κοινωνία στο μέγιστο δυνατό μέτρο που του επιτρέπουν οι ικανότητες και οι δυνατότητές του.